Film


De kleine grote Sinterklaas film - 2022 - Assistent Art Director/Art director on set

Te zien op videoland

Als Sinterklaas aankomt in Nederland, zet iedereen diens schoen. Maar wat gebeurd er eigenlijk op de boot op weg naar Nederland? Zijn alle cadeautjes mee, is er genoeg strooigoed en wat doen de pieten allemaal aan boord? We hebben dit gedraaid op een echte boot, dat betekend smalle trapjes en lage plafonds. Op een locatie bezoek met je dan ook goed de maten opnemen, zodat je decorstukken door de deur heen kunnen.  

In dit project waren er veel verschillende locaties die opgebouwd moesten worden. Dit was een logistieke puzzel om alles op tijd af te krijgen, zeker met een planning die een aantal keer per dag wijzigt. Dit betekend goed plannen, maar ook veel improviseren en denken in oplossingen, als er opeens een nieuwe locatie bij komt en je in 5 min een set uit de grond moet stampen. In dit project was ik hier mede verantwoordelijk voor, samen met Allard Derksen en Mariska van Houts en stond de helft van het project alleen als art director op set om alles in goede banen te leiden. 

Art Director: Allard Derksen                                                                                                                                                                                                                - allardesign.com

Setdresser: Mariska van Houts                                                                                                                                                                                                            - https://nl.linkedin.com/in/mariska-van-houts-402665142 







De grote Sinterklaasfilm: Gespuis in de speelgoedkluis - 2022 - Assistent Art director 

Bioscoop film 

Sinterklaas heeft een grote kluis waarin al het speelgoed wordt bewaard, goed op slot, zodat er geen gespuis binnen kan komen... Of art even een kluis wil maken? Tuurlijk, 1000 stuks speelgoed, cadeautjes en veel knuffels. In deze film is het vertrouwde kasteel van de Sint te zien, maar ook een heleboel nieuwe plekken, zoals het huis van de broers, de keuken van Marco en de slaapkamer van Jean Claude. 

Gekke situaties met blauwe pepernoten, een vallend schilderij en een ring. Het art department werkt als een geoliede machine, je bent zo vertrouwd met elkaar en staat als vrienden op set. Dit zorgt er voor dat we meerdere locaties tegelijk kunnen op en afbouwen en goed kunnen anticiperen op de situaties. Ook met dank aan alle pa's. Hard werken, maar ook veel plezier :)


Art Director: Allard Derksen
- allardesign.com


Setdresser: Mariska van Houts                                                                                                                                                                                                            - https://nl.linkedin.com/in/mariska-van-houts-402665142
















Hart op de juiste plek - 2022 - Art department 

Bioscoop film

Draaien in het drukke Rotterdam en in het pittoreske Woudrichem in de lentezon. Het was een pittige productie met veel locaties en heel veel props, maar met dank aan de stagiaires was dit mogelijk. Veel ritjes maken, sets op en afbouwen. AJAP was is deze productie werkzaam in alle aspecten van het art department. Mooie plaatjes creëren en daarin grapjes verwerken. Voor de oplettende kijker, er komen een aantal props terug uit voorgaande films: het kratje van Hugo Hogepief, een sinterklaascadeautje en natuurlijk de krokodil. 


Production designer: Marieken van Huijstee                                                                                                                         - https://nl.linkedin.com/in/marieken-van-huijstee-81a4175b


Art director: Robert Vreeman                                                                                                                                                            - https://nl.linkedin.com/in/robert-l-vreeman-17b15026/nl


Setdresser: Mariska van Houts
- https://nl.linkedin.com/in/mariska-van-houts-402665142




 

 





Boeien - 2022 - Art Department

Bioscoop film

Familiefilm Boeien speelt zich af aan boord van het cruiseschip. Veel stunts en gekke situatie, brandblussers, alarmen en knikkers. Op een wiebelend schip in de februari stormen. Een klein art department waardoor je in alle aspecten van het vak werkt. Sets op en afbouwen, orden houden in alle props, overleg met locatie en de setdresser assisteren. De ene scene sta je met een confetti kanon boven de acteurs en 5 min later sta palmbomen te sjouwen op het dek. 


Art Director: Allard Derksen
- allardesign.com


Setdressers: Mariska van Houts, Allard Derksen en Soe Stein
- https://nl.linkedin.com/in/mariska-van-houts-402665142 - https://www.soestein.com/


 

 






De grote Sinterklaas film: Trammelant in Spanje - 2021 - Art Department

Bioscoop film 

Sinterklaas woont in Spanje, dat weet iedereen. Dus zijn we met de cast en crew afgereisd naar... Limburg? Ja Limburg, heuvels, wijnranken, kastelen, net Spanje. Alleen groeiden er geen palmbomen. Aan het Art department de taak dit op te lossen. Dus dan loop je heuvels op te sjouwen met palmbomen op je nek. Om maar wat te noemen wat ik doe op een draaidag. Het is een raar vak, maar ik zou niet anders willen.


Art Director: Allard Derksen
- allardesign.com


Setdressers: Mariska van Houts en Allard Derksen
- https://nl.linkedin.com/in/mariska-van-houts-402665142


Art assistentie: Marit Klok, Jonathan Coughlan
- https://nl.linkedin.com/in/marit-klok-b96911153  -  www.jonathancoughlan.com














Waar is sinterklaas - 2021 - Art Department

Te zien op Videoland

In deze productie heeft AJAP meegewerkt aan het decor en de rekwisieten van de film. Zoals 'De Terugkomkast' en de wichelroede, uitvindingen van Willem Wortel. De kast is een dressoir kast, geschilderd en beplakt met elektronica. Omdat de kast louter uit kleine deuren en planken bestond, moest deze worden aangepast naar een groot vak, met openslaande deuren, zodat Sinterklaas er door heen kan. Dit maakte dat de kast erg instabiel werd en er een constructie gemaakt moest worden voor het opbouwen en verplaatsen van de hele kast.

De keuken scene, was op locatie luxe ingericht, terwijl de karakters het niet breed hebben. Dat klopte in het verhaal dus niet, de taak voor het Art Department om dit kloppend te maken. Een heerlijk onderdeel van het vak. Voor het opbouwen van deze set was ruim de tijd. Ik merk dat daar mijn kracht ligt, tijd om te bedenken hoe je iets wil vormgeven en inrichten. Dit aspect heb ik tijdens deze productie kunnen toepassen, ontwikkelen en uitbreiden.


Art Director: Allard Derksen
- allardesign.com


Setdressers: Mariska van Houts en Allard Derksen
- https://nl.linkedin.com/in/mariska-van-houts-402665142


Art assistentie: Marit Klok, Jonathan Coughlan
- https://nl.linkedin.com/in/marit-klok-b96911153  -  www.jonathancoughlan.com



In de film zitten ook leuke liedjes, bekijk er een hier:

















Misfit 2 - 2019 - assistent art department

Bioscoop film 

Misfit 2 is een muzikale jeugdfilm die zich voornamelijk op een middelbareschool afspeelt.

AJAP heeft gewerkt als onderdeel van het Art department. Hierin is gewerkt aan het decor. Tijdens de draaidagen de sets opbouwen en afbouwen, maar ook setdressen. Het inkopen van onderdelen, bouwen en aanpassen. Veel werk is verricht in de werkplaats, maar ook op locatie. Bijvoorbeeld het maken van de gekleurde vlakken op de wanden. Dit zijn platen van piepschuim die in verschillende kleuren geschilderd zijn. Om deze aan de muur te bevestigen is gebruik gemaakt van een speciale plak techniek.








Hotel - 2017 - decor ontwerper

Een filmscene in een hotelkamer, kan je natuurlijk draaien in een echt hotel. Maar voor deze productie is gekozen om het in een studio met een decor te draaien. Aan AJAP de taak een set te ontwerpen, technisch te tekenen en te bouwen. Bestaande uit de hotelkamer en een losse badkamer.

Van deze set heb ik bouwtekeningen gemaakt, materiaal ingekocht en berekend hoe alles samen moest komen. Om het voor de decorbouwers zo makkelijk mogelijk te maken, heeft AJAP niet alleen de bouwtekeningen, maar ook montage tekeningen gemaakt. Zo kon iedereen doorwerken en alles als een Ikea bouwpakket in elkaar zetten.

De wanden werden in de werkplaats gebouwd en op een andere plek geschilderd, waarna ze in de studio werden samengevoegd tot een complete filmset. Bij deze opdracht was ik verantwoordelijk voor het ontwerp, aanvoering van materialen, de planning, het aansturen van het team en de uitvoering.

AJAP werkt in alle fasen van het project.